17. Święto Niemego Kina: „Voyage, voyage” już na początku kwietnia

Kolejna podróż w świat najciekawszych filmów niemych z całego świata, w towarzystwie znakomitej muzyki wykonywanej na żywo przez takich artystów jak Czesław Mozil & Grajkowie Przyszłości, Maciej Obara Quartet, RGG czy Atom String Quartet feat. Marcin Albert Steczkowski w warszawskim kinie Iluzjon już w pierwszych dniach kwietnia. W programie m.in. podróż do uśpionego i wyludnionego Paryża, stuletnie trawelogi z całego świata, filmy pionierek kina i wzruszające obrazy przedwojennej Polski.  

Paryż śpi (Paris qui dort), reż. R. Clair, 1923, La Cinémathèque Française

„Voyage, voyage” będzie tematem przewodnim kolejnej, 17. już edycji Święta Niemego Kina. Formuła czterodniowego festiwalu łączy najciekawsze i najlepsze kino nieme z takich krajów jak Włochy, Francja, Belgia, Holandia, Niemcy, Kanada, Tajlandia i Japonia.

Jednym ze znaków rozpoznawczych festiwalu od początku jego istnienia jest różnorodna i wykonywana na żywo muzyka. W tegoroczną filmową wyprawę dookoła wyruszy dwudziestu solistów i zespołów. Podążając za fabułą, wylądują w Japonii i na wyspach Pacyfiku, w upalnej dżungli i na mroźnej kanadyjskiej północy. Będą podróżować pociągiem, statkiem i psim zaprzęgiem oraz mierzyć się z dramatami typowymi dla prezentowanej kultury czy epoki. Zagrają m.in. Czesław Mozil & Grajkowie Przyszłości pod dyrekcją Jana Sanejko, Maciej Obara Quartet, Księżyc, Muzycy Atom String Quartet feat. Marcin Albert Steczkowski, 1988, RGG oraz JAAA! feat. Irek Wojtczak.    

Podróż nie tylko w przestrzeni, ale także poprzez epoki, zaginione światy czy historię kina rozpocznie się od wędrówki po uśpionym Paryżu z wyludnionymi ulicami i bohaterami balansującymi na krawędzi wieży Eiffla w filmie otwarcia pt. „Paryż śpi“ (1925) René Claira.

Podczas Święta Niemego Kina nie zbraknie filmów pionierów i pionierek kina. Wśród nich obrazy pierwszej w historii kina kobiety – reżysera, Alice Guy-Blaché, która w czasie swojej długiej kariery (1896-1920) wyreżyserowała i/lub wyprodukowała blisko 1000 filmów, w tym 150 filmów z zsynchronizowanym dźwiękiem (chronofon Gaumonta), a także Lois Weber – pierwszej amerykańskiej reżyserki, a zarazem najlepiej opłacanego swego czasu twórcy Universalu. 

„Elektryczny dom“ („The Electric House“), reż. B. Keaton, Lobster Films

Szczególnym punktem programu będzie premiera nieznanych, bo odnalezionych w 2018 roku „Szkiców z Polski“, w wersji po restauracji cyfrowej (1923–1931). To amatorski film dokumentalny Belga Maurice’a Bekaerta będący bezcennym i bardzo wzruszającym zapisem przedwojennej Polski, jej architektury i mieszkańców.

„Elektryczny dom“ („The Electric House“), reż. B. Keaton, Lobster Films

Filmy prezentowane podczas festiwalu zabiorą widzów także do miejsc nieprawdopodobnych m.in. do „Zaginionego świata“ (Harry O. Hoyt, 1925), krainy zamieszkiwanej przez dinozaury oraz razem z Saturninem Farandolą, bohaterem jednego z najbardziej zwiariowanych filmów epoki wszędzie tam, gdziekolwiek możliwe jest przeżycie niezapomnianych przygód – na morza, lądy, w powietrze i pod wodę. Znany szerokiej publiczności Buster Keaton porwie widzów w podróż w czasie m.in. do epoki kamienia łupanego i czasów Imperium Rzymskiego, a najmłodsza publiczność wybierze się z Georgesem Mélièsem na Księżyc oraz krain odwiedzanych przez Guliwera i Robinsona Crusoe.  

Wśród twórców, których filmy będzie można zobaczyć podczas czterodniowego Święta Niemego Kina znajdą się także uznani i rozpoznawalni na arenie międzynarodowej reżyserzy m.in. Carl Theodor Dreyer, Jean Renoir, Jean Epstein, Aleksander Korda, Yasujirō Ozu.

Więcej na www.swietoniemegokina.pl

Organizatorem wydarzenia jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

Szczegółowy program festiwalu na stronie:  www.swietoniemegokina.pl

Sprzedaż biletów w kasie kina Iluzjon oraz online na www.kinoiluzjon.pl