ECM50 Warsaw Festival. Projekcje filmów związanych z artystami ECM Records

Selekcja filmów: Manfred Eicher

18 – 27 listopada 2019

Sala kinowa Muzeum Polskiej Wódki

Warszawa na trzy dni stanie się gospodarzem obchodów 50-lecia legendarnej firmy muzycznej ECM Records. To niepowtarzalna okazja, by doświadczyć jej fenomenu w szerszej perspektywie – nie tylko muzycznej, ale i wizualnej.

Niezmiennie od jej powstania w 1969 roku, Edition of Contemporary Music prezentuje najwyższy poziom artystyczny realizowanych projektów. Jej założyciel Manfred Eicher przez pięć dekad niezależnej produkcji muzycznej przyciąga artystów, którzy wraz z nim tworzą słynne brzmienie ECM, czyli „najpiękniejsze dźwięki zaraz po ciszy”. Keith Jarrett, Chick Corea, Arvo Pärt, Jan Garbarek czy wreszcie Tomasz Stańko – otwierają długą listę twórców tego liczącego ponad 1600 nagrań katalogu z muzyką jazzową i klasyczną, sięgającą rozmaitych muzycznych kultur i tradycji. Każde z tych wydawnictw cechuje oryginalność artystyczna, mistrzowskie wykonanie oraz rygorystyczne standardy produkcji. ECM to dziś marka, która w świecie muzyki stanowi jednoznaczne potwierdzenie najwyższej jakości, która przenosi odbiorcę na inny poziom słuchania i przeżywania muzyki.

Festiwal, odbywający się w dniach 25-27 listopada w Centrum Praskim Koneser w samym sercu Starej Pragi, to przede wszystkim sama muzyka – siedem niezwykłych koncertów artystów tworzących dla wytwórni ECM.

Projekcje Filmów

Tydzień wcześniej – począwszy od 18 listopada – to obraz wzbogaci dźwięk. W studyjnym kinie mieszczącym się w Muzeum Polskiej Wódki będzie można obejrzeć filmy o artystach związanych z ECM Records. Wśród prezentowanych filmów znajdą się nie tylko genialne koncerty Keitha Jarretta, ale też filmy o twórcach, takich jak Charles Lloyd czy John Abercrombie oraz unikalne projekty multimedialne, jak „Holozän” czy „Radhe Radhe”. Filmową część festiwalu otworzy pokaz filmu o twórcy ECM Records – Manfredzie Eicherze.

Wstęp na wszystkie projekcje jest bezpłatny.

Plan projekcji filmów związanych z artystami ECM Records

Selekcja filmów: Manfred Eicher

18 – 27 listopada 2019

Sala kinowa Muzeum Polskiej Wódki

Bezpłatne zaproszenia na wszystkie pokazy filmów

18 listopada, poniedziałek

20:00 – Sounds And Silence (87 min.)

21:40 – Dino Saluzzi/Anja Lechner: El Encuentro (52 min.)

19 listopada, wtorek

20:00 – Jean-Luc Godard: Four Short Films (86 min.)

21:40 – Vijay Iyer: Radhe Radhe (53 min.)

20 listopada, środa

20:00 – Bütler/Eicher: Holozän (nach Max Frisch) (91 min.)

21:40 – Sounds And Silence (87 min.)

21 listopada, czwartek

20:00 – Charles Lloyd – Arrows Into Infinity (113 min.)

23 listopada, sobota

09:00 – Open Land – Meeting John Abercrombie (90 min.)

21:00 – Keith Jarrett Trio: Standards I/II Tokyo 85/86 (210 min.)

24 listopada, niedziela

09:00 – Eleni Karaindrou: Elegy of the Uprooting (103 min.)

21:00 – Keith Jarrett: Tokyo Solo (110 min.)

25 listopada, poniedziałek

20:00 – Arvo Pärt: Playing Pärt (276 min.)

26 listopada, wtorek

20:00 – Márta and György Kurtág: Játékok (82 min.)

21:30 – Sounds And Silence (87 min.)

27 listopada, środa

20:00 – Keith Jarrett Trio: Live in Japan 1993/96 (230 min.)

Wszystkie filmy będą prezentowane w oryginalnej ścieżce dźwiękowej z angielskimi napisami.

UWAGA! Nie przyjmujemy rezerwacji na festiwalowe seanse. Liczba miejsc ograniczona.

Przez cały czas trwania przeglądu oraz w czasie festiwalu na hasło ECM50 Warsaw Festival Goście festiwalowi mogą skorzystać z 20% zniżki na koktajle (alkoholowe i bezalkoholowe) z karty Baru 3.

Opisy Filmów

HOLOZÄN

Heinz Bütler, Manfred Eicher, 1992 czas trwania: 91 min.

Film na podstawie noweli autorstwa Maxa Frischa, „Człowiek w holocenie” z 1978 roku, współreżyserowany przez szwajcarskiego reżysera Heinza Bütlera i Manfreda Eichera, to przejmujące studium nad samotnością. Głównego bohatera otacza przyroda – potężna, groźna, mroczna, potęgująca jego poczucie odcięcia, niemocy i izolacji. Jej obrazy i dźwięki ukazują kruchość ludzkiej egzystencji, dzień po dniu chylącej się ku rozpadowi. Temu głęboko filozoficznemu i wysublimowanemu estetycznie obrazowi filmowemu towarzyszy ścieżka dźwiękowa z dobranych przez Manfreda Eichera kompozycji J.S. Bacha, Béli Bartóka, Dimitra Szostakowicza czy Keitha Jarretta.

FOUR SHORT FILMS

Jean-Luc Godard, Anne-Marie Miéville, 2006 czas trwania: 86 min.

Manfred Eicher zebrał wybrane prace Godarda z jego wieloletnią współpracowniczką, Anne Marie Miéville, stworzone w latach 1993-2002: „De l’origine du XXIe siecle”, „The Old Place”, „Liberté et partie” oraz „Je vous salue, Sarajevo”. Są to eseje wideo, w których samo kino zdaje się do nas przemawiać w przyjaznym dialogu z malarstwem, literaturą i muzyką. Pokaz tego zbioru ukazującego, jak zawsze, unikalny język filmowy Godarda z innowacyjnym wykorzystaniem dźwięku w filmie, jest okazją do poznania jednego z wielu owoców bliskiej współpracy tego wybitnego filozofa filmowego z Manfredem Eicherem na przestrzeni lat.

SOUNDS AND SILENCE – TRAVELS WITH MANFRED EICHER

Peter Guyer, Norbert Wiedmer, 2011 czas trwania: 87 min.

Dokument ten jest podróżą, podczas której – wspólnie z Manfredem Eicherem – przemierzamy świat jego dźwięków, będąc po drodze obserwatorami ważnych muzycznych zdarzeń. Spotykamy w studiu Marilyn Mazur, która oddaje się radosnej improwizacji, i Nika Bärtscha, kształtującego wraz z producentem brzmienie płyty. Obserwujemy Anouara Brahema przy pracy nad materiałem na płytę. Uczestniczymy w próbach Gianluigiego Trovesiego oraz Dino Saluzziego z Anją Lechner. Zmieniają się studia nagraniowe, sale koncertowe, miasta, kraje, pory roku. Będąc przez chwilę na zapleczu zdarzeń, możemy wejrzeć głębiej w proces powstawania muzyki ECM.

DINO SALUZZI, ANJA LECHNER: EL ENCUENTRO — A FILM FOR BANDONEON AND VIOLONCELLO

Norbert Wiedmer, Enrique Ros, 2012 czas trwania: 52 min.

W filmie podążamy za bandoneonistą Dino Saluzzim i wiolonczelistką Anją Lechner do miejsc w Argentynie, Niemczech, Armenii, Włoszech, Królestwie Niderlandów i Szwajcarii. Obserwujemy, jak powstaje muzyka tego duetu w wielorakich kontekstach, wywodzących się ze środowisk, które nie mogłyby być bardziej zróżnicowane. Film oferuje wgląd w życie podróżujących muzyków, widzianych tutaj na koncertach, podczas prób, w studiach nagraniowych oraz w okolicznościach nieformalnych.

CHARLES LLOYD: ARROWS INTO INFINITY

Dorothy Darr, Jeffery Morse, 2014 czas trwania: 113 min.

Dokument ten to kronika wciąż rozwijającego się intensywnego życia tego improwizatora, malujący obraz artysty poszukującego duchowej prawdy. Podróżujemy w czasie poprzez wspomnienia, unikalne materiały archiwalne i z samą muzykę. Historia saksofonisty i kompozytora Charlesa Lloyda łączy się z ważnymi momentami w historii jazzu, w której jest postacią kultową. Muzycy, z którymi spotykał się w studiach nagraniowych i na scenie, dzielą się w filmie przemyśleniami i przeżyciami związanymi z pracą z tym niezwykłym twórcą.

OPEN LAND — MEETING JOHN ABERCROMBIE

Arno Oehri, Oliver Primus, 2018 czas trwania: 90 min.

Intymny portret jednego z najwybitniejszych gitarzystów jazzowych, Johna Abercrombie’ego, nakręcony pod koniec jego muzycznej podróży. Muzyk w filmie staje się przewodnikiem, opowiadając historię swojego życia w sposób genialny, pełen uroczych anegdot. Opisuje estetykę, która zdefiniowała jego podejście do jazzu i doprowadziła do czterdziestoletniej współpracy z ECM. Zdradza swoją technikę ćwiczeń, pokazując, że za każdym razem, gdy podnosił gitarę, zaczynał proces ponownego odkrywania.

KEITH JARRETT: TOKYO SOLO

Kaname Kawachi, 2006 czas trwania: 110 min.

Jeden z najbardziej fascynujących filmów koncertowych z muzyką improwizowaną dokumentuje 150. koncert Keitha Jarretta w Japonii w 2002 roku. Niesamowita precyzja i synchronizacja obrazu z dźwiękiem tego recitalu na fortepian solo, daje unikalną szansę obserwowania, jak dokonuje się muzyka tak mistrzowska technicznie i przejmująco liryczna.

ELEGY OF THE UPROOTING

Eleni Karaindrou, 2008 czas trwania: 103 min.

Od ponad 40 lat grecka artystka Eleni Karaindrou komponuje ścieżki dźwiękowe, szczególnie do filmów reżysera Theo Angelopolousa, będące ich znakiem rozpoznawczym. Film dokumentujący nagranie na żywo w Megaron w Atenach, prezentuje jej muzykę dla filmu, teatru i telewizji, łącząc kompozycje z dziewięciu partytur, przekształconych w odrębną narrację.

RADHE RADHE — RITES OF HOLI

Vijay Iyer, Prashant Bhargava, 2014 czas trwania: 54 min.

Projekt zamówiony u pianisty Vijaya Iyera w związku z obchodami 100-lecia powstania baletu „Święto wiosny”. Poprzez analogię do pogańskiego rytuału złożenia o?ary z dziewicy w celu przebudzenia wiosny, Iyer wybrał najbardziej intensywne wydarzenie w kalendarzu świąt hinduistycznych, Holi. W ?lmie nakręconym w miejscu narodzin Kryszny, zanurzamy się w oszałamiającą ekspresję zbiorowości. W muzyce czuć tętno tłumu, dziką siłę i orgiastyczne napięcie, które musi doprowadzić do eksplozji. Wydarzenie artystyczne jedyne w swoim rodzaju.

MÁRTA AND GYÖRGY KURTÁG: IN MEMORIAM HAYDÉE / JÁTÉKOK — GAMES AND TRANSCRIPTIONS FOR PIANO SOLO AND FOUR HANDS

Isabelle Soulard, 2015 czas trwania: 83 min.

Film dokumentuje koncert pianistów György’ego Kurtága i jego żony Márty w paryskiej filharmonii Cité de la Musique. „Játékok” („Gry”) to kompendium drobnych hołdów, miniatur dedykowanych kompozytorom od Scarlattiego po Strawińskiego, a także kolegom – w tym szczególnym przypadku cały program poświęcony jest pamięci dobrego przyjaciela Kurtága, muzykologa Haydée’go Charbagi’ego (1979-2008). Wzruszający dokument interakcji muzyczno-ludzkiego porozumienia czarodziejów fortepianu na cztery ręce.

KEITH JARRETT, GARY PEACOCK, JACK DEJOHNETTE: STANDARDS I/II TOKYO

Kaname Kawachi, 2008 czas trwania: 210 min.

Dwa nieocenione nagrania archiwalne z inauguracyjnych tras tria Keitha Jarretta po Japonii. Muzycy zmienili koncepcję interpretacji standardów jazzowych, których słuchanie i oglądanie podczas tych dwóch koncertów w Tokio z lat 1985-86, daje nieprzewidywalną przyjemność dzięki ich konsekwentnej zdolności do zaskakiwania. 19 standardów i trzy oryginalne kompozycje Jarretta wykonane przez zespół rozpoczynający wtedy swoją podróż, pokazują, że kolejne lata tylko ugruntowały solidny już wówczas fundament.

KEITH JARRETT, GARY PEACOCK, JACK DEJOHNETTE: LIVE IN JAPAN 93/96

Kaname Kawachi, 2008 czas trwania: 230 min.

„The Standards Trio”, założone przez Jarretta w latach 80. i dedykowane the Great American Songbook, okazało się jednym z najbardziej długotrwałych związków w historii jazzu. Film dokumentuje dwa koncerty z 1993 i 1996 roku w Tokio, dające nam unikalną możliwość nie tylko usłyszenia, ale zobaczenia ich muzycznej interakcji, w której rozwijają porywające kreatywne improwizacje. Jak mówi Keith Jarrett: „Za każdym razem, gdy gramy, możemy grać ten sam materiał, ale to nowa planeta”.

www.facebook.com/ECM50WarsawFestival

www.muzeumpolskiejwodki.pl

Mecenasem pokazów filmowych jest Urząd Dzielnicy Praga- Północ m. st. Warszawy.

Organizatorami ECM50 Warsaw Festival są agencja Golden Mine we współpracy z Universal Music Polska oraz ECM Records. Partnerami wydarzenia są: Centrum Praskie Koneser, Deutsche Bank Polska, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Urząd Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, Związek Artystów Wykonawców STOART, Instytut Muzyki i Tańca, Włoski Instytut Kultury w Warszawie, Instytut Francuski w Polsce, Yamaha Music Europe Oddział w Polsce, Woodys Backline, Muzeum Polskiej Wódki.

Całe wydarzenie honorowym patronatem objęły Ambasada Republiki Federalnej Niemiec w Warszawie oraz Ambasada Królestwa Danii.

Patronat medialny: Trójka Program Trzeci Polskiego Radia, Co Jest Grane, Jazz Forum, Jazzarium.plJazzSoul.pl, Jazz Press, Magazyn Audio.

Źródło informacji: Universal Music Polska