„Oświecenie. Analogowe światło – cyfrowa kamera” – dla filmowców i fotografów

„Oświecenie. Analogowe światło – cyfrowa kamera” autorstwa Filipa Kovčina, Piotra Kuci i Jerzego Rudzińskiego jest obszernym podręcznikiem dla szeroko rozumianej grupy czytelników blisko związanej z filmem: zarówno dla operatorów filmowych, pracowników technicznych, producentów, studentów szkół filmowych i artystycznych, jak i wszystkich tych, którzy chcą pogłębić swoja wiedzę na temat światła, kolorów, kamer i szeroko rozumianej technologii filmowej i telewizyjnej. Właśnie ukazuje się pierwsze wydanie drukowane tej książki. W sprzedaży już od 19 października. A już niebawem planowana kolejna książka tych samych autorów, zatytułowana „Iluminacja. Cyfrowa kamera – analogowy świat”.

To profesjonalny podręcznik, który wbardzo przystępny sposób tłumaczy zawiłe zagadnienia, z którymi filmowcy spotykają się na co dzień w pracy na planie filmowym. To również pozycja dla artystów, którzy czują się mniej pewnie w świecie technologii filmowej i chcieliby ją lepiej zrozumieć, by móc na planie filmowym porozumiewać się łatwiej z osobami z pionów technicznych.

Właśnie ukazuje się pierwsze drukowane wydanie tej książki. Pod koniec ubiegłego roku „Oświecenie. Analogowe światło – cyfrowa kamera” została wydana w wersji elektronicznej i cieszyła się ogromnym zainteresowaniem, entuzjastycznie przyjęta również w szkołach filmowych w Polsce przez pedagogów oraz studentów. Wydanie drukowane zostało znacząco rozszerzone i uzupełnione nowymi ilustracjami oraz fotografiami. Dodano dwa duże rozdziały: jeden uzupełniający wiedzę o świetle, drugi skupiający się na praktycznych zagadnieniach związanych z prądem w kontekście oświetlenia na planie filmowym, z dużym naciskiem na bezpieczeństwo pracy filmowców.

Czytelniczki i czytelnicy w książce znajdą odpowiedzi na pytania, które często są pomijane w literaturze dla filmowców. To książka, która łączy sztukę z technologią. W książce w sposób klarowny omawiane są takie tematy jak np.: jak widzi oko ludzkie, ekspozycja, kolor, głębia bitowa, przepływność, kompresja, budowa kamery cyfrowej, prąd, natężenie oświetlenia, działanie przetwornika, luks, lumen, rolling shutter, wektoroskop, oscyloskop…

Zależało nam, by nawet najbardziej złożone tematy wytłumaczyć w taki sposób, aby osoba, która na co dzień zajmuje się sztuką i nie ma styczności z inżynierią, fizyką czy matematyką, zrozumiała poruszane tematy i uporządkowała swoją wiedzę. – mówią autorzy książki.

Nadrzędnym jednak celem było wskazanie praktycznych, codziennych korzyści wynikających ze zrozumienia poruszanych tematów, odnoszących się do pracy na planie filmowym czy w studio telewizyjnym.